ČESKÝ JAZYK

ČESKÝ JAZYK

V českém jazyce je třeba, abyste denně opakovali vyjmenovaná slova i jejich význam, pádové otázky, slovní druhy (jak je poznáte ve větě), vzory podstatných jmen. Nejsme dokonalí, pokud nevíte, jak se slovo píše pravopisně správně nebo mu nerozumíte, neváhejte si pomoci Pravidly českého pravopisu, encyklopediemi, zkuste vyhledat slovo na internetu a vypátrejte, jak je to správně. Nezapomeňte si každé takové slovo, které vyhledáváte, zapsat do sešitu "Pamatuj si". Jakmile se ve škole sejdeme, seznámíte nás s nimi.

Zachováme český jazyk tak, jak jsme zvyklí. V pondělí a pátek je hodina mluvnice a hodina čtení. Každé úterý je hodina mluvnice a hodina slohu. Ve čtvrtek je hodina mluvnice.

  • Pravidelně každé pondělí píšeme test, doplňovačku, opis, přepis nebo diktát.
  •  Do 29. 5. 2020 odevzdej čtenářskou kartu za duben. Pokud budeš kartu odevzdávat přes PC, můžeš ji poslat do neděle 31. 5. 2020. (Níže je ke stažen ČK - kostra, aby se vám lépe v PC vyplňovala.)

Úkoly do anglického jazyka vám posílá paní učitelka na e-mail. Prosím vás, e-mail pravidelně kontrolujte a dodržujte i zpětnou vazbu (to znamená odpovězte na e-mail, aby bylo jasné, že byl e-mail správně doručen a vy se připravujete). Děkuji.  :-) 

Na těchto webových stránkách procvičujte učivo:

https://www.gramar.in/cs/#4

https://skolakov.eu/cesky-jazyk-4-trida

https://procvicovani-uciva.webnode.cz/cesky-jazyk/

https://www.umimecesky.cz/diktaty-4-trida 

Probírané učivo v jednotlivých týdnech:

od pondělí 8.6. do pátku 12. 6. 2020:

Diktát na pondělí:

Holubi vyletěli z vikýře našeho příbytku. Byli tam i netopýři. Večer zamávali blanitými křídly a vydali se lovit hmyz. Dřevorubci usedli na pařezy a vyndali si chleby.

Diktát na úterý:

Řekni Honzíkovi, že jsme si dali kapesníky do kapsy. Kuchaři uvařili výborné knedlíky s povidly. Holiči ostříhali vojákům vlasy. Piloti vylétli k nebi.


od pondělí 1.6. do pátku 5. 6. 2020:   

Milé děti, velmi se vám omlouvám! Nachystala jsem si pro vás učení na 14 dní a má hlava děravá zapomněla, že jsem vám to sem zapomněla nahrát. Proto nahrávám až dnes, v pátek, nestresujte se. Co zvládnete, to zvládnete a zbytek doděláte v dalším týdnu, ve kterém vám toho dám méně. Nezlobte se, ať to jde.

Ve škole jsme psali diktáty: (Popros rodiče, ať Ti jeden diktát vybere, nadiktuje a ten si napiš.)

1. Myslivci šli po poli. Mezi stromy zahlédli, jak zajíci panáčkovali na mezi ve stínu lípy. Ptáci na nebi mávali křídly a vesele si prozpěvovali.

2. Učitelé vykládali žákům neobyčejně těžkou látku z fyziky. Žáci dosahovali mimořádně dobrých výsledků, jen aby udělali rodičům radost. Rodiče se laskavě usmívali. Večer pak dětem vyprávěli o Otesánkovi.

od pondělí 24. 5. do pátku 29. 5. 2020:  

od pondělí 18. 5. do pátku 22. 5. 2020:

pondělí

úterý - pátek

od pondělí 11. 5. do pátku 15. 5. 2020: 

Učivo na celý týden nalezneš v souboru. Můžeš si vybrat, zda je pro Tebe lepší dokument ve wordu nebo pdf. Pokud nemáš možnost tisku, udělej písemně diktát, přepis, dopis, čtvrteční cv. 9, pátek cv. 2 a 4.

od pondělí 4. 5. do pátku 8. 5. 2020:

pondělí - napiš si diktát: Nejprve si diktát přečti a odůvodni si pravopis. Po té popros někoho (nejlépe rodiče, prarodiče, tetu), kdo Ti diktát nadiktuje. Ti, kteří ve škole píší diktáty ob větu, tak budou psát 1., 3., 5., 7. větu. Nezapomeň: jakým písmenem věta začíná; čím věta končí; jakým písmenem píšeme nadpis /v tomto diktátě nadpis není/; zkontroluj si diakritická znaménka /háčky, čárky, tečky nad i,j/; zkontroluj si počet slov ve větě, aby Ti žádné nechybělo; jakmile napíšeš celý diktát, tak si ho zkontroluj; po napsání diktátu máš 2-3 minuty na to, aby sis ověřil/a pravopis slov, kterými si nejsi jist/á v Pravidlech českého pravopisu. Pak popros rodiče (nebo prarodiče, tetu...) o kontrolu diktátu nebo si vezmi originál diktátu, červenou a zelenou propisku a oprav si diktát sám/sama. Červenou opravuješ chyby u jevů, které jsme se už učili (např. chyby ve vyjmenovaných slovech a slovech příbuzných, pje/ě, předložky a předpony, diakritická znaménka apod.), zeleně opravuješ chyby, kde si pravopis ještě nejsi schopen/a odůvodnit (např. u koncovek sloves /tzv. shoda přísudku s podmětem/, s/z v předponách, apod.). 

Pošli mi svůj diktát na e-mai, pokud ho nemáš jak ofotit, tak mi napiš, v jakých jevech si zaváhal/a. Hodnocení diktátu ve škole je následující: 

0 - 1 chyby ... 1;    2 - 3 chyby .... 2;    4 - 5 chyb ... 3;    6 - 7 chyb ... 4;    8 a více chyb ... 5 

úterý - pracovní list (vyjmenovaná slova po L)

čtvrtek - pracovní list (vyjmenovaná slova po M)



od pondělí 27. 4. do pátku 1. 5. 2020: 

pondělí - uč. str. 27 cv. 2 doplň a napiš do sešitu, str. 29/cv. 2 (ústně)

úterý - procvičování kořene slova

čtvrtek - procvič si slovní druhy.

pátek - Statní svátek: Odpočiň si.

od pondělí 20. 4. do pátku 24. 4. 2020:

Čtení - čti si vlastní knihu

pondělí - cvičení ke stažení. Vlevo je cv. v pdf k tisku, vpravo je cv ve wordu pro doplnění v PC, pokud nemá někdo tiskárnu (nebo barvu v ní). Doporučuji vytisknout, pokud je to možné. Pokud budeš mít papíry vytištěny, části PAMATUJ SI si nalep do sešitu ČJ.

úterý 21. 4.  Zopakuj si vyjmenovaná slova po M a dej se do doplňování.

Sloh: Jaký je Tvůj nepostradatelný pomocník? Pracovní list nalezneš v dokumentu.

čtvrtek: 22. 4. byl Den Země. V odkazu si přečti, jak lidé pomáhají planetě. Na těchto stránkách si můžeš zahrát i hry.

Víš, co znamená Den Země? A od kdy ho v České republice slavíme? Vše se dozvíš v odkazu. https://www.samosebou.cz/2020/04/22/den-zeme-2020-5-napadu-ktere-pomahaji-planete/

V těchto dnech naše planeta Země tak trochu oddechuje. Protože se zastavila spousta továren, není tak hustá lodní doprava, vlaková a autobusová doprava, nejezdí tolik aut. Ale co myslíš, je menší spotřeba vody, méně odpadků, méně kácení stromů apod? Zamysli se, co vše můžeme pro planetu Zemi udělat, abychom jí pomohli "cítit se lépe". Nic nepiš, jen popřemýšlej nad tímto tématem. Toto téma úzce souvisí s tématem slohu z minulého týdne: Jak ochraňuješ životní prostředí a jak se máš chovat v přírodě a k přírodě.

pátek: Čti vlastní knihu. Zopakuj si: samohlásky, souhlásky, vyjmenovaná slova, pádové otázky, slovní druhy, vzory podstatných jmen a jejich skloňování. Zopakuj si, jak určíme u podstatných jmen rodu mužského životnost? Pokud si řekneš podstatné jméno rodu mužského v 1. a 4. pádě jednotného čísla nebo 1. a 4. pádě množného čísla a tvar tohoto slova se MĚNÍ např. (TEN) 1. pád: Kdo, co? řidič, 4. pád: Koho, co? řidič(to samé si můžu říct v množném čísle: 1. pád: Kdo, co? řidiči, 4. pád: Koho, co? řidiče), pak se jedná o ŽIVOTNÉ podstatné jméno rodu mužského. Pokud si řekneš podstatné jméno rodu mužského v 1. a 4. pádě jednotného čísla nebo 1. a 4. pádě množného čísla a tvar tohoto slova se NEMĚNÍ např. (TEN) 1. pád: Kdo, co? míč, 4. pád: Koho, co? míč (to samé si můžu říct v množném čísle: 1. pád: Kdo, co? míče, 4. pád: Koho, co? míče), pak se jedná o NEŽIVOTNÉ podstatné jméno rodu mužského. 

Nauč se vzory podstatných jmen rodu mužského (pán, hrad, muž, stroj, předseda, soudce). Pozn. NEmění se tvar slova - NEživotný, mění se tvar slova -životný.

 vzor                                          1. pád  (Kdo, co?)           4. pád  (vidím Koho, co?)            životnost

pán - jednotné číslo:                 pán                               pána                                            životný

        - množné číslo:                  páni                              pány                                             životný

hrad jednotné číslo:               hrad                               hrad                                            neživotný

        - množné číslo:                 hrady                             hrady                                         neživotný  

muž jednotné číslo:                muž                                muž                                           životný

        - množné číslo:                  muži                              muže                                            životný

stroj - jednotné číslo:                stroj                                stroj                                            neživotný

        - množné číslo:                  stroje                             stroje                                          neživotné

předseda - jednotné číslo:      předseda                      předsedu                                      životný

        - množné číslo:                předsedové                   předsedy                                      životný

soudce - jednotné číslo:           soudce                          soudce                      PAMATUJ: životný

        - množné číslo:                  soudci / soudcové         soudce                                         životný

POZOR! U vzoru SOUDCE poznáme životnost podle množného čísla. Proto se doporučuje určovat životnost podstatných jmen rodu mužského  podle 1. a 4. pádu množného čísla. (Viz: https://www.mojecestina.cz/article/2009030803-rod-zivotny-vs-nezivotny .) 

od úterý 14. 4. do pátku 17. 4. 2020:

úterý: uč. str. 112/ cv. 4 Ostrava - úkoly za článkem: a) (slova, do která doplňuješ, napiš do sešitu), b) (do sešitu), pokud se slovo ve stejném pádě opakuje, můžeš ho napsat jen jednou např. Ostrava, ale Ostravě už je jiný pád), e) - jako sloh: Napiš, jak ochraňuješ životní prostředí a jak se máš chovat v přírodě a k přírodě. (Minimálně 40 slov včetně spojek a předložek).

Nauč se skloňování podstatných jmen rodu ženského - uč. str. 113/ tabulka.

čtvrtek: zopakuj si vyjmenovaná slova

pátek: Podívej se na video: Velká písmena v názvech svátků a napiš si do sešitu, jak se správně píší zmíněné svátky ve videu. Nezapomeň si napsat, co znamená, když přeješ někomu  "Šťastný Nový rok." a co znamená, když přeješ "Šťastný nový rok." https://edu.ceskatelevize.cz/velka-pismena-v-nazvech-svatku-5e442276e173fa6cb524ac30 .

Pro zájemce přikládám celé video, je v něm mnoho zajímavostí: https://edu.ceskatelevize.cz/velka-pismena-v-nazvech-svatku-5e442276e173fa6cb524ac30 na konci pořadu (od času cca 11:50) se dozvíte, proč se píše pÝchavka, mlÍt, mlÝn.

Zajímavé slovní zápory. Existuje ke slovu nenávidět, nemotora, nemehlo.. kladný protějšek? Co znamená slovo nejapný, náviděna? Dozvíš se ve videu: https://edu.ceskatelevize.cz/slovni-zapor-5e442273e173fa6cb524ac25 . 

Četba - čti si svoji knihu.

od pondělí 6. 4. do úterý 7. 4. 2020: 

Čítanka str. 138 (Eva a já - Martina Drijverová) - přečti si a odpověz do sešitu na otázky 1 a 2, na otázky 3 a 4 odpovězte ústně).

Učebnice str. 108 - 109/ cv. 9. do sešitu (psát celé věty), b) Upravte cvičení... (můžete ústně), strana 111/ VZORY PRO PODSTATNÁ JMÉNA RODU ŽENSKÉHO - pozorně si přečtěte rámeček o zakončení podstatných jmen r. ž. v 1. pádě a rámeček "Pamatujte si!", zopakuj si vzory podstatných jmen rodu ženského a udělej cv. 2./a - do sešitu a b - můžeš ústně. 

od čtvrtka 9. 4. do pondělí 13. 4. 2020:

Krásné Velikonoce! 

Od pondělí 30. 3. do pátku 3. 4. 2020:

Cvičení na procvičování: 

Nezapomeň do úterý 31.3. odevzdat čtenářkou kartu za únor. V rámci slohu máš za úkol povyprávět někomu o své knize, kterou jsi přečetl (sestře, bráchovi, rodičům, prarodičům apod.). 

Ti, kdo nestihli úkoly z minulého týdne, tak si je dodělají.

1. 4. máme tzv. apríl. Znáte Aprílovou školu od Jiřího Žáčka? V dokumentu máte dvě básně z této sbírky básní a k nim úkoly. Pokud máte doma knihu Aprílová škola, přečtěte si ji! Stojí za to. :-) Můžete ji zpracovat jako čtenářskou kartu.

První dokument je ve wordu - můžete psát přímo do něj. Druhý dokument je v pdf, ten je třeba vytisknout. Oba dokumenty obsahují to samé, vyberte si, zda je pro vás lepší psát v PC nebo si dokument vytisknout a psát rukou.

Víš, co je to tzv. APRÍLOVÉ POČASÍ? Zkus se nad tím zamyslet a popovídat si na toto téma s někým dalším.

od pondělí 23. 3. do pátku 27. 3. 2020: 

MLUVNICE, ČTENÍ, LITERATURA, SLOH:

Všechny instrukce a cvičení na celý týden máš v souboru. Rozděl si, kolik stran denně uděláš. Pokud by bylo úkolů příliš mnoho, klidně udělej některé i v týdnu 30.3. - 3.4. Další týden zadám méně českého jazyka a více matematiky.

Prosím Tě, úkoly k tématu CIRKUS A PODSTATNÁ JMÉNA: 5A zkus napsat básničku - nechám na Tobě, jak ji složíš, nemusíš se držet zadání, jen dodrž, že báseň obsahuje slovo "velbloud" (můžeš změnit tvar např. velbloudovi, velbloudem, velbloudům .. jen ponechej podstatné jméno velbloud a tvar si zvol, jak se Ti bude v básni hodit, pozor na správné skloňování! VELBLOUD se skloňuje podle rodu mužského životného, vzoru PÁN) a obsahuje rým(y). Báseň se píše po řádcích, nikoli po sloupcích. Vím, že nejsi básník, v  zadání je napsáno ZKUS napsat báseň. Mělo by se jednat o střídavý rým. 

Příklad střídavého rýmu:

Jiří Žáček - Čtyřverší

Budík
Kokrhá: Vstávej, lenochu!
A kdyby mohl, stáhl by mi deku.
Hoď sebou! Zaspíš epochu!
A za svou službu nemá špetku vděku.


Tvoříme vlastní básničky: https://www.mojecestina.cz/article/2018052701-tvorime-vlastni-basnicky-veci-kolem-nas

Druhy rýmů: https://www.mojecestina.cz/article/2011011002-druhy-rymu

Nápověda ke křížovce 5B - doplňuješ slova: hrdina. sloku, čtyři, verš, dvojhláska, rým, básník, tři ... pořadí si urči sám/sama. Tajenka se čte od konce.

od středy 11. 3. do neděle 15. 3. 2020 máte za úkol hlavně opakovat!!!!

- samohlásky, souhlásky, vyjmenovaná slova, slovní druhy, pádové otázky, určování rodu u podstatných jmen, skloňování vzorů podstatných jmen rodu středního

Čtěte svoje knihy a z každé přečtené knihy vypracujte čtenářskou kartu (bez ilustrace), kterou mi pošlete na e-mail. Čtenářskou kartu za únor pošlete nejpozději do 31. 3. 2020 na můj e-mail.

pondělí 16. 3. 2020:

Přepiš věty do sešitu - ČJ TEST (nebo ČJ školní). Piš do sešitu i zadání.

Zadání: Přepiš věty do sešitu. Vyhledej podstatná jména rodu středního a urči - rod, číslo, pád. Zkus určit i vzor. (Správné řešení vložím zítra.)

Na kamení se vyhřívala zmije. V rákosí jsou malá kachňata. Čarodějnice létají na koštěti. Snědl jsem knedlíky se zelím. Řidič jezdí podle pravidel. Na okně sedělo kotě. V údolí jsou malá stavení. K obědu jsme měli kuře. V létě pojedeme k moři. Labe pramení v Krkonoších. Na nebi září hvězdy. V pondělí odpoledne mám cvičení. Děvčata cvičila se švihadly. Ve městech je hodně světel. 

ČJ - ČTENÍ - přečtěte si Námluvy v cukrárně. Odpověz na úkoly 1. a 2. na straně 3. U úkolu 2. napiš větu z článku, podle které ses rozhodl/a, zda se jedná o pravdu či lež. Vypracované úkoly napiš ve wordu nebo na papír a vyfoť, pošli mi své řešení na e-mail do 17. 3. 2020 do 8:00 hod.

úterý 17. 3. 2020:

Urči slovní druhy u slov v těchto větách. Tučně zvýrazněná slova patří mezi obtížná. (Je to cvičení "přepis" z 16. 3. 2020):
Na kamení se vyhřívala zmije. V rákosí jsou malá kachňata. Čarodějnice létají na koštěti. Snědl jsem knedlíky se zelím. Řidič jezdí podle pravidel. Na okně sedělo kotě. V údolí jsou malá stavení. K obědu jsme měli kuře. V létě pojedeme k moři. Labe pramení v Krkonoších. Na nebi září hvězdy. V pondělí odpoledne mám cvičení. Děvčata cvičila se švihadly. Ve městech je hodně světel. 

- trénuj pády na https://www.mojecestina.cz/urcovani-padu

ČJ - SLOH

Slohové cvičení - psaní dopisu. Podívej se na ukázku dopisu, přečti si jej. Všimni si, co vše správně napsaný dopis obsahuje (místo a datum, oslovení, úvod, vlastní obsah dopisu, rozloučení, podpis). Promysli si svůj dopis a napiš kamarádovi, babičce, dědovi, rodičům nebo sourozenci. Svůj dopis napiš do sešitu ČJ - SLOH. Vyhledej na internetu informace o Sněžce (stačí 2, 3 věty) a napiš je taky do sešitu ČJ - SLOH. Přečti si, co má obsahovat správný telefonní hovor. S rodiči si takový hovor zkuste (např. představ si, že voláš do školy a omlouváš svoji dceru/ svého syna ze školy z důvodu nemoci, nebo voláš na poštu (hledáš svůj balíček), svému kamarádovi apod.) .

středa 18. 3. 2020: V tento den český jazyk není. Nechám to na tobě. Zda si procvičíš pravopis, zopakuješ si vyjmenovaná slova, slovní druhy, pádové otázky, vzory podstatných jmen rodu středního. Nebo si najdeš nějaký přepis, diktát, využiješ odkazů na internetu k procvičování probraného učiva. Taky se můžeš začít učit vzory podstatných jmen rodu ženského - ŽENA, RŮŽE, PÍSEŇ, KOST (najdi si skloňování těchto vzorů v listu, který jsi dostal ve škole, v Pravidlech českého pravopisu nebo na internetu a začni se je učit). Můžeš si povykládat s těmi, se kterými sdílíš domácnost např. o podmořském světě, povyprávět  pohádku aj. Můžeš si přečíst další stránky své knihy. Nebo nechej hlavu odpočinout.

- určování pádu podstatného jména: https://www.gramar.in/cs/test.php

- procvičování https://www.umimecesky.cz/diktaty-4-trida

čtvrtek 19. 3. 2020: Nauč se vzory podstatných jmen rodu ženského a jejich skloňování. Zopakuj si vzory rodu středního a jejich skloňování. (papír jste dostávali ve škole)

pátek 20. 3. 2020: Podívej se na postup, jak určit u podstatného jména správně vzor. Zkus ve cvičení přiřadit k podstatnému jménu rodu středního správný vzor (housenka).

Dobrovolný úkol: Zahrajte si doma s rodiči hru: MĚSTO, MOŘE, KUŘE, STAVENÍ (návod níže).

ČJ- čtení: Čti svoji knihu.

Podívej se na řešení housenky! A zkus si sám/sama určit správně vzor. Další týden se tomu budeš při učení věnovat, tak je třeba, abys pochopil/a, jak k podstatnému jménu určit správně vzor. Přeji Ti hodně štěstí, kdybys byl/a v úzkých, klidně se ozvi.

Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky