MATEMATIKA

MATEMATIKA

V matematice je třeba, abyste denně opakovali pamětné sčítání do 100 a malou násobilku - bez toho se nehneme dál. Prosím Vás, snažte se i na řešení úkolů přijít sami. Vaši rodiče Vám mohou být nápomocni, poradit Vám nějakou návodnou otázkou, ale nikoli za Vás počítat, řešit slovní úlohy, rýsovat apod. Studujete pro sebe a svoji budoucnost a pokud si na cestu k řešení přijdete sami, budete si umět v jiné podobné situaci poradit. Ať žije "aha" efekt. :-)

  • Zachováme matematiku tak, jak jsme zvyklí. V pondělí, v úterý, ve čtvrtek a v pátek je hodina počítání, přicházení na řešení slovních úloh apod., ve středu se věnujeme geometrii. 
  • Pravidelně každé úterý píšeme test z matematiky.

Na těchto webových stránkách procvičujte učivo:

https://www.matika.in/cs/#4

https://blog.h-mat.cz/didakticka-prostredi

https://skolakov.eu/matematika-4-trida

https://procvicovani-uciva.webnode.cz/news/deleni-se-zbytkem/

https://www.zlatka.in/cs/ (finanční gramotnost)

Probírané učivo v jednotlivých týdnech:

od pondělí 8.6. do pátku 12. 6. 2020:  

od pondělí 1. 6. do pátku 6. 6. 2020:   

KRÁSNÝ DEN DĚTÍ!


od pondělí 25. 5. do pátku 29. 5. 2020:  

od pondělí 18. 5. do pátku 22. 5. 2020:

Pondělí

úterý - pátek 

od pondělí 11. 5. do pátku 15. 5. 2020:

Učivo na celý týden nalezneš v souboru. Můžeš si vybrat, zda je pro Tebe lepší dokument ve wordu nebo pdf. Pokud nemáš možnost tisku, počítej do sešitu vždy cv. a (případně první sloupec, není-li označen "a") a zbytek ústně. Ve cvičení 17 (doplň znaménka) je povinný 1. sloupec. Zbytek nechám na Tvém uvážení, jak Ti to půjde. Z důvodu obtížnosti je tento pracovní list na dva dny. V geometrii pokračuj v pracovním sešitě s tím, s čím si víš rady. Nezapomeň si zopakovat, co všechno už z geometrie umíš.

od pondělí 4. 5. do pátku 8. 5. 2020:

pondělí - násobení v dokumentu (máte vložený obrázek ve wordu pro možnost si upravit velikost obrázku k tisku apod.). Pokud to někomu nepůjde, raději vkládám obrázek uložený i v pdf.

úterý - pracovní list ( u cv. dělte s rozkladem, můžeš dělit přímo bez rozkladu). Máte na výběr buď soubor v pdf nebo ve wordu.

středa - geometrie: uč. str. 122,123(po část pomocí kružítka) - sestroj obdélník. Podívej se na návody, jak sestrojit obdélník, jeden postup sestrojení si vyber a  narýsuj do sešitu obdélník ABCD a napiš, jak dlouhé jsou jeho strany. Můžeš si vyhledat i videa, jak sestrojit obdélník, pokud je to pro Tebe lepší. Dobrovolně: můžeš narýsovat více obdélníků (zkusit více postupů). 

čtvrtek - pracovní list (vyděl a nezapomeň na zkoušku pomocí násobení)

od pondělí 27. 4. do pátku 1. 5. 2020: 

pondělí -str. 75/ cv. 5

Vyděl a proveď zkoušku: 3 609 : 9 =                     48 568 : 8 =                                    52 449 : 7 =

úterý - soubor str. 31 / cv. doplň, zbytek je dobrovolný

středa - Podívej se na video a odpověz na úkoly v pracovním listě. Pozn: Nemusíš list tisknout. Stačí si ho otevřít v PC a odpovědi psát do sešitu. Můžeš psát i přímo v PC (druhý dokument).

čtvrtek - spočítej a nezapomeň na zkoušku.

pátek - Statní svátek: Odpočiň si.

od pondělí 20. 4. do pátku 24. 4. 2020:
pondělí: V souboru jsou slovní úlohy. První soubor je pro tisk, druhý soubor je k práci v PC. Oba obsahují to samé, vyber si, co Ti více vyhovuje. 

úterý: uč. str. 74/ cv. 1, 3

Dobrovolně: Hravé úterý. Zasoutěž si! Bohužel, letos jsi nemohl/a soutěžit ve škole, tak si zkus zasoutěžit v klidu doma. Pythagoriáda z roku 2019. Pravidla jsou uvedena níže. Odměř si čas a zkus, kolik toho stihneš a jak si umíš rozplánovat plnění jednotlivých úkolů. Po uplynutí času můžeš klidně pokračovat. Na co přijdeš, na to přijdeš. Možná Ti řešení některých úkolů zůstane utajeno. Po uplynutí času se můžeš poradit. :-)

Pravidla Pythagoriády: * 15 úloh / 60 minut čistého času

  • Při řešení úloh není dovoleno používat tabulky ani kalkulačky.
  • Za každou správně vyřešenou úlohu získá soutěžící 1 bod.
  • Úspěšným řešitelem školního kola je každý soutěžící, který získá 10 a více bodů.
  • Určeno pro žáky 5. i nadaných žáků 4. ročníku.

Máš jedinečnou příležitost nahlédnout do počítání takové soutěže. V pátém ročníku se budeš účastnit a už tě zadání tak nepřekvapí. Neváhej a vyzkoušej si Pythagoriádu nanečisto.

Dobrovolně: Pro koumáky přidávám ještě jeden pracovní list. Ať Ti to jde!

středa: geometrie: uč. str. 121 /cv. 1.,3. ústně, cv. 2.,4. do sešitu

od pondělí 27. 4. do čtvrtka 30. 4. 2020: 

pondělí: uč. str. 75/ cv. 5 (do sešitu)

Počítej a zapiš svůj postup a výpočet do sešitu: Písemně vyděl a proveď zkoušku: 

3 609 : 9 =                                             52 449 : 7 =                                                  48 568 : 8 =

čtvrtek: uč. str. 74 / cv. 2., 5.a) ( b) je dobrovolné)

pátek: uč. str. 74 / cv. 4., str. 75 /cv. 1., 2.

od úterý 14. 4. do pátku 17. 4. 2020:

úterý: str. 73./ cv. 1. ( do sešitu), cv. 5. (ústně)

str. 72/ cv. 5. (všichni do sešitu), 6. (dobrovolně do sešitu)

středa: str. 120 - skládání trojúhelníků ze špejlí, přečti si, co říká lev, udělej cv. 3, cv. 1 a 2 jsou dobrovolné

čtvrtek: Buď si list vytiskni a počítej do něj nebo přepiš příklady do sešitu matematiky (školní nebo test).

pátek: Podívej se na videa o jednotkách času. Do sešitu si napiš, kolik má 1 hodina minut (1 h = ?? min), kolik má 1 minuta vteřin/sekund (1 min = ??? s). Ve videu nejsou všechny jednotky času. Mezi další jednotky času patří den, týden, měsíc, rok atd. Napiš si do sešitu, kolik má den hodin a zkus přijít na to, kolik má den minut a sekund. Můžeš si vzít na pomoc hodinky, hodiny, zvolat kamarádovi a poradit se ...
Dobrovolný úkol: Zjistěte, kolikátý den jste se v roce narodili. Například: Narodila jsem se 18. 2. - leden má 31 dní a narodila jsem se 18. den v únoru (pozn. únor je druhý měsíc v roce), to znamená 31 + 18 = 49 .. Narodila jsem se 49. den v roce. 

Kdybych se narodila například 16. 6. (v nepřestupném roce) - leden: 31 dní, únor: 28 dní, březen: 31 dní, duben: 30 dní, květen: 31 dní a kdybych se narodila 16. den v červnu, tak to znamená: 31 + 28 + 31 + 30 + 31 + 16 = 59 + 61 + 47 = 120 + 47 = 167 ... Narodila bych se 167. den v roce. (Na pomoc, kolik dní je v jednotlivých měsících, ti můžou být vlastní ruce. Viz obrázek níže. Dobrovolně: Můžeš si tuto pomůcku nakreslit do sešitu nebo vytisknout a nalepit.)

Převeď: 5 min =            s                       120 min =                h                 48 h =            den               

pondělí 6. 4. 2020: 

učebnice strana 71/ cv. 1. a 5. do sešitu, cv. 3.  ústně

úterý 7. 4. 2020:

učebnice str. 72/ cv. 1., 3., 4. do sešitu (do hlaviček loutek zapiš rozdíl /výsledek odčítání/ součinu /výsledek násobení/ čísel na jejich rukou a nohou. např. 1. příklad na rukou jsou čísla - 7 a 8, na nohou jsou čísla 3 a 6 .. )

Jak postupovat? 

1. Spočítám si součin čísel na rukou: 7 * 8 = 56

2. Spočítám si součin čísel na nohou: 3 * 6 = 18

3. Spočítám si rozdíl součinu na rukou a na nohou: 56 - 18 = 38

4. Do hlavičky zapíši výsledek 38.

středa 8. 4. 2020:

Pravý úhel i kolmice jsme si vysvětlovali, kdo si chce pojmy osvěžit, tak v učebnici na straně 118 může. Osvěžení rýsování kolmic na videu. V dalším videu máš video pro osvěžení rýsování rovnoběžek. Do sešitu narýsuj alespoň jednu přímku k kolmou (tzv. kolmici) k přímce p  a jednu rovnoběžku r k přímce p. U kolmice označ pravý úhel/pravé úhly.

Učebnice str. 119/ cv. 1 do sešitu, cv. 3 ústně 

čtvrtek 9. 4. - pondělí  13. 4. 2020:

Krásné velikonoční prázdniny!

od pondělí 30. 3. do pátku 3. 4. 2020: 

Jak násobit dvojciferným činitelem? Podívej se na video. 

Můžeš zkusit indické násobení s Matesem: https://www.matika.in/cs/category.php?category=indicke

Cvičení na procvičování:

Podívej se na video - Převody jednotek délky. Zapiš tyto příklady do sešitu a převeď:

10 mm =       cm              25 cm =          mm                    200 dm =         cm              35 m =       dm

2 m =      dm         3 m =       cm       150 cm =      dm             3 m =       dm =        cm =          mm   

od pondělí 23. 3. do pátku 27. 3. 2020:

- pracovní sešit na straně 6/ cv. 3., 4.

- procvič si převod římských čísel: https://www.matika.in/cs/test.php

     - můžeš si vymyslet vlastní příklady na převádějí arabských čísel na římská čísla a opačně.

stránka na převádění arabských čísel (např. 1, 12, 156, 1 103) na římská čísla (např. I, XII, CLVI, MCIII): https://www.calkoo.com/cs/prevadec-rimskych-cisel

PÍSEMNÉ NÁSOBENÍ DVOJCIFERNÝM ČINITELEM

Pozor, zde je nutné mít úhledný a správný zápis. Je důležité psát jednotky pod jednotky, desítky pod desítky, stovky pod stovky, tisíce pod tisíce, desetitisíce pod desetitisíce atd. Pokud násobím dvojciferným činitelem, první vynásobím číslicí na místě jednotek a zapisuji od místa jednotek, pak násobím číslicí na místě (pozici) desítek a začínám psát od místa (pozice) desítek! Podívej se na řešení prvního příkladu z pracovního sešitu str. 7, cv. 1:

od středy 11. 3. do neděle 15. 3. 2020 máte za úkol hlavně opakovat!!!!

- malou násobilku, písemné sčítání a odčítání (i pod sebou), písemné násobení jednociferným činitelem, písemné dělení jednociferným dělitelem, násobení i dělení (10, 100, 1000), rýsování přímek, úseček, kružnic, kolmic, rovnoběžek (nezapomínejte na pojmenování!) - ve žlutém pracovním sešitě udělejte str. 40, 41 (cv. 3 je dobrovolné)

pondělí 16. 3. 2020: 

- pracovní sešit strana 5

úterý 17. 3. 2020:

- pracovní sešit strana 6/ cv. 1.

Odčítej pod sebou. (Dávej pozor na úpravu. Dopočítáváš - A kolik je? Do .. je? ) Nezapomeň na zkoušku! (K rozdílu přičti menšitele a vyjde ti menšenec.)


středa 18. 3. 2020: GEOMETRIE

- podle videa si zopakuj, co jsou mnohoúhelníky, jak je rozdělujeme, narýsuj si (podle pravítka) 3 mnohoúhelníky do sešitu a seznam rodiče s tím, co o nich víš (jak se jim říká, jaké mají vlastnosti, zda jsou to rovinné útvary nebo prostorová tělesa atd.), nezapomeň je pojmenovat. Poslechni si všechna čtyři videa na: https://www.matyskova-matematika.cz/geometrie-4/video/str-21/ . Vysvětli rodičům, jak zjistíš délku OBVODU mnohoúhelníku. Zkus si vymyslet příklad na počítání obvodu mnohoúhelníku a zapiš si ho do sešitu (může ti být nápomocen i dobrovolný úkol). Můžeš počítat obvod hřiště, zahrady, obrázku, obrazu apod.

Dobrovolný úkol do geometrie.

čtvrtek 19. 3. 2020 a pátek 20. 3. 2020: 

Sčítání a odčítání - rozděl si cvičení 1 - 7 na dva dny. Cvičení 3 je dobrovolné. Násobení a dělení si taky rozděl nebo počítej v pracovním sešitě další cvičení.

Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky